Zo krijg je snel meer reviews van cliënten

Doe jij het ook? Voordat je een product of dienst afneemt eerst reviews en beoordelingen lezen van mensen die het product of dienst hebben gekocht of afgenomen? Bijna iedereen doet het tegenwoordig! Mensen zijn namelijk op zoek naar bevestiging. Ze willen overtuigd worden of ze de beste keuze maken. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 92% van de consumenten reviews leest en 88% reviews meeweegt bij een aankoopbeslissing.

Nog meer interessante cijfers:

  • 80% geeft aan dat ze online reviews net zoveel vertrouwen als persoonlijke aanbevelingen.
  • 68% geeft aan dat positieve reviews zorgen voor meer vertrouwen in lokale bedrijven.
  • 86% geeft aan terughoudend te zijn om te kopen van een bedrijf dat veel negatieve reviews heeft.
  • 48% geeft aan de website van het bedrijf te bezoeken na het lezen van positieve reviews.

Online reviews zijn een erg belangrijk instrument geworden om:

A) website bezoekers te krijgen
B) van website bezoekers cliënten te maken

Maar hoe zet je reviews nu optimaal in? En hoe verkrijg je op een makkelijke manier reviews van je cliënten? In dit blog beantwoorden we deze vragen.

Optimaal gebruik maken van reviews
Het is belangrijk om te beseffen dat reviews van een onafhankelijke bron waardevoller zijn dan reviews die je zelf hebt verzameld en op je website zet. Het heeft dus vooral zin om reviews van onafhankelijke derden op te nemen in de teksten van je website. In zorg land zijn er 3 onafhankelijke bronnen die wij waardevol vinden om te gebruiken voor reviews, namelijk ZorgkaartNederland, Google en Qualiview. Waarschijnlijk ben je bekend met Zorgkaart en Qualiview maar minder met de reviews van Google. Als je in Google Maps een bedrijf opzoekt, dan kan je daar een review voor schrijven en/of het bedrijf beoordelen met sterren (1 t/m 5). Bijkomend voordeel van doorlopend nieuwe recensies bij je Google Maps bedrijfsvermelding is dat dit je positie binnen de Google resultaten zal verbeteren, wat zal leiden tot meer website bezoekers. Als jouw praktijk hoog scoort op Zorgkaart Nederland in jouw vestigingsplaats, dan zal dit ook meer website bezoekers opleveren. Dus als je je nog geen vermelding hebt bij Google Maps of Zorgkaart Nederland, dan is onze tip: snel doen!!

Wij raden aan om in ieder geval 2 van deze 3 onafhankelijke derden te gebruiken. Met gebruiken bedoelen we: cliënten actief vragen om op deze plekken reviews over jouw praktijk achter te laten.

Toon de beoordeling en reviews van onafhankelijke derden op je eigen website
Zodra je een review-verzoek-proces hebt lopen en er regelmatig reviews achter worden gelaten, dan is het heel slim om deze reviews in jouw website te bouwen. Dit kan op verschillende manieren doen. We adviseren naast de tekst van de reviews het logo van Zorgkaart, Google of Qualiview op te nemen tezamen met de beoordeling en eventueel links naar de reviews. Dit is al mooi en het is simpel uitvoerbaar op elke site. Zorgkaart heeft ook widgets, hiermee heb je altijd een actuele score op je website. Met wat maatwerk is het ook mogelijk om de reviews van jouw praktijk op Zorgkaart ook binnen je eigen site te tonen. Van Qualiview weten we dat deze ook een widget heeft, maar deze vinden we persoonlijk echt veel te groot en te lastig te configureren om praktisch in te zetten op een website.

Goede plekken om je reviews en beoordelingen te tonen zijn: op je homepage, de klachten en specialisaties pagina’s en je “over ons” pagina. Als je het helemaal 100% wilt doen dan helpt het op elke pagina minimaal 1 review onder de aandacht te brengen. Bij voorkeur elke keer een andere. Je kan eventueel ook een aparte pagina overwegen waar alle reviews op staan. Probeer reviews visueel onderscheidend te stijlen ten opzichte van andere elementen op de pagina, zodat ze direct opvallen.

Hoe stimuleer je cliënten reviews over je praktijk achter te laten?
Deze vraag krijgen we vaak. Reviews stimuleren is eigenlijk heel makkelijk. Wij adviseren simpelweg om 1 dag na afronding van een behandeltraject een e-mail te sturen naar de cliënt met het verzoek om dit te doen. Als je graag recensies wilt verzamelen op meerdere websites van onafhankelijke derden, wissel dan simpelweg de link af. Hieronder een voorbeeld mailtje om je op weg te helpen:


Beste <naam>,

Bij <naam praktijk> streven we altijd naar de hoogste kwaliteit van zorg en optimale ervaring met onze praktijk en medewerkers. Daarom vinden het erg waardevol om van onze cliënten te horen wat hun ervaringen zijn met onze praktijk. We gebruiken deze feedback om onze kwaliteit steeds verder te verbeteren!

Onlangs hebben wij jou geholpen en we zijn dan ook erg benieuwd naar jouw ervaring met ons. Daarom willen wij jou vriendelijk verzoeken om een review over ons te schrijven. Hiermee help je ons enorm om de beste zorg te blijven leveren!

Je kan jouw review hier achterlaten: <link naar ZorgkaartNederland of Google Maps vermelding>

Mocht je dit willen doen voor ons, dan zijn we je bij voorbaat erg dankbaar!

We vinden het in ieder geval heel fijn dat je voor ons hebt gekozen! We helpen je in de toekomst uiteraard graag opnieuw van je klachten af, mochten deze zich onverhoopt voordoen!

Fijne dag!

Met vriendelijke groet,

<naam>
<naam praktijk>


Ready?, Set, Go!
We hopen dat dit blog je flink op weg zal helpen naar meer reviews, meer bezoekers, meer cliënten en ze je helpen om je kwaliteit op peil te houden of te verbeteren. We wensen je veel succes toe! Mocht je vragen hierover hebben of onze hulp nodig hebben, dan horen we het graag!

Zo krijg je snel meer reviews van cliënten